Linkbaiting, czyli jak zdobywać linki do swojej strony
Linkbaiting, czyli jak zdobywać linki do swojej strony za darmo
autorem artykułu jest Mariusz Gąsiewski
Linkbaiting jest czÄ™sto źródÅ‚em mocnych i naturalnych linków przychodzÄ…cych, ze wzglÄ™du na co staje siÄ™ coraz częściej elementem dÅ‚ugofalowych strategii rozwoju SEO wielu witryn internetowych.
Jakie korzyści daje linkbaiting?
Korzyści linkbaitingu są dość oczywiste:
darmowe linki, które poprawiajÄ… pozycjÄ™ strony w wynikach wyszukiwania;
zainteresowanie witrynÄ… internetowÄ… i zwiÄ…zany z tym darmowy ruch internetowy.
I w jednym i w drugim przypadku zdobywamy nowych użytkowników niz za to nie pÅ‚acÄ…c. Bo w ostatecznym rozrachunku w linkbaitingu gra toczy siÄ™ o użytkowników. Zdobywanie linków do naszej strony jest tylko Å›rodkiem do ostatecznego celu, a nie tym celem.
Użytkownicy, którzy sÄ… zdobywani za pomocÄ… linkbaitingu i nie pochodzÄ… z wyników wyszukiwawczych wyszukiwarek stajÄ… siÄ™ czÄ™sto bardzo lojalnymi użytkownikami
Jakie sÄ… wady linkbaitingu?
Najważniejsze z nich:
linkabiting wymaga dużo czasu. Może się okazać, że wysiłek włożony w promocję pomysłu jest dużo większy niż wysiłek włożony w jego stworzenie;
linki zdobyte poprzez linkbaiting czÄ™sto nie majÄ… takich tytuÅ‚ów, jakie sobie życzymy. (ludzie bardzo czÄ™sto linkujÄ… frazami typu: „Kliknij tutaj”, „możesz znaleźć tutaj”, a nie takimi, które byÅ‚yby najkorzystniejsze z naszego punku widzenia).
Jak wdrażać linkbaiting?
Sposobów na wdrażanie linkbaitingu jest bardzo wiele. Profesjonalny i efektywny linkbaiting rzÄ…dzi siÄ™ podobnymi prawami, jakim rzÄ…dzÄ… siÄ™ rodzaje kampanii marketingowych i reklamowych.
Aby dobrze przeprowadzić swojÄ… „operacjÄ™” linkbaitingu warto przejść z swojÄ… koncepcjÄ… jego rozwoju przez nastÄ™pujÄ…ce etapy:
OkreÅ›lenie celów
Co chcemy osiÄ…gnąć poprzez nasze dziaÅ‚ania. Czy zależy nam na dużej iloÅ›ci linków z mniej znanych stron, czy też chcemy zdobyć kilka silnych linków z witryn, które majÄ… wysoki TrustBox w swoich niszach (okreÅ›lenie TrustBox funkcjonuje w powiÄ…zaniu z wyszukiwarkÄ… Google, ale koncepcja jego dziaÅ‚ania ma zastosowanie w odniesieniu do każdej nowoczesnej wyszukiwarki internetowej). Czy interesujÄ… nas linki Å›ciÅ›le tematyczne, czy też „skÄ…d popadnie”?
Określenie grupy docelowej
Etap ten wiąże siÄ™ dość Å›ciÅ›le z etapem okreÅ›lania celów. W tym kroku musimy okreÅ›lić potencjalnych odbiorców naszych dziaÅ‚aÅ„. MogÄ… to być profesjonaliÅ›ci z naszej branży, ludzie goniÄ…cy z taniÄ… sensacjÄ…, wÅ‚aÅ›ciciele witryn edukacyjnych i non-profit i itp.
Znalezienie „przynÄ™ty na linki”, niosÄ…cej ze sobÄ… wartość
To wÅ‚aÅ›nie ta przynÄ™ta na linki jest istotÄ… linkbaitingu. Musimy znaleźć coÅ›, co bÄ™dzie na tyle interesujÄ…ce dla naszej grupy docelowej, aby chcieli oni linkować do naszej strony. Generalnie liczba osób chÄ™tnych do uzyskiwania linków jest dużo wyższa niż liczba osób chÄ™tnych do ich dawania, wiÄ™c szansÄ™ przebicia siÄ™ w tym majÄ… tylko wartoÅ›ciowe rzeczy.
Zanim wdrożysz pomysł w życie, odpowiedz sobie na pytania:
Czy to co stworzyłem stanowi wartość dla mojej grupy docelowej?
Czy to, co stworzyłem jest unikalne i nie ma dziesiątki podobnych do siebie kopii w sieci?
Czy ja sam gdybym byÅ‚ na pozycji osób, do których kierujÄ™ swoje dziaÅ‚ania zdecydowaÅ‚bym siÄ™ na umieszczanie linku do tego na swojej stronie (lub też na innych witrynach)?
Niektórzy próbujÄ… nieco naginać te fundamentalne prawo najpierw coÅ› tworzÄ…c, a dopiero później próbujÄ…c nadać temu wartość poprzez sztuczne dodawanie do serwisów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych (wiÄ™cej o tym w artykule Social Media - fenomen czy narzÄ™dzie dla spamerów?. W niektórych przypadkach dziaÅ‚ania takie mogÄ… siÄ™ nawet zakoÅ„czyć sporym sukcesem. Nie polecem jednak takich sposobów, ponieważ one dziaÅ‚ajÄ… tylko na krótka metÄ™.
Zanim zaczniesz stosować takie techniki uświadom sobie:
Nie bÄ™dziesz pierwsza osobÄ…, która próbuje takich technik, wiÄ™c prawdopodobieÅ„stw tego, że osoby, do których kierujesz swoje dziaÅ‚ania „linkbaitingu” znajÄ… stosowane przez Ciebie „numery” wcale nie jest maÅ‚e.
Algorytmy wykrywania spamu w serwisach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, które przez dÅ‚ugi czas byÅ‚y wrÄ™cz koÅ‚em zamachowym spamerskiego linkbaitingu sÄ… coraz doskonalsze i coraz surowsze w radzeniu sobie z takimi dziaÅ‚aniami.
W dobie blogów, serwisów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych wieÅ›ci o wykryciu nielegalnych i spamerskich praktyk linkbaitingu szybko siÄ™ roznoszÄ….
Jedna wpadka może pogrzebać miesiÄ…ce ciężkiej pracy. Nawet osobÄ™ znanÄ… w danym Å›rodowisku jeżeli zostanie przyÅ‚apana na próbach spamerskiego linkbaitingu traci zaufanie swojej grupy docelowej. Zaufanie takie później bardzo trudno odbudować; nawet bardzo dobre artykuÅ‚y czy narzÄ™dzia jest później trudno promować w obliczu przypiÄ™tego już piÄ™tna spamera.
Ze wzglÄ™du na rozlegÅ‚ość tematu, szersze przedstawienie zagadnienia wartoÅ›ci dziaÅ‚aÅ„ linkbaitingu przedstawiÅ‚em w nastÄ™pnym artykule Linkbaiting - wartość. Praktyczne przykÅ‚ady “przynÄ™t na linki” zawarÅ‚em natomiast w ostatnim artykule z tej serii Linkbaiting - przykÅ‚ady.
Wdrożenie i rozwój
Etap ten jest etapem kulminacyjnym, ale to , w jaki sposób on bÄ™dzie przebiegaÅ‚ jest pochodnÄ… poprzednich kroków. Dobre i wartoÅ›ciowe rozwiÄ…zanie sprzeda siÄ™ samo i nie potrzebuje bardzo szerokiej promocji i odwrotnie kiepskiemu pomysÅ‚owi maÅ‚o pomoże nawet najlepsza promocja. OczywiÅ›cie nawet najlepsze rozwiÄ…zanie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów jeżeli nikt o naszym pomyÅ›le nie bÄ™dzie wiedziaÅ‚…
Aby „powiedzieć” naszej grupie docelowej o naszym pomyÅ›le czÄ™sto wystarczy odwiedzenie tematycznego forum dyskusyjnym, napisanie artykuÅ‚u czy też dodanie informacji do serwisów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. Jak już jednak wspominaÅ‚em z tÄ… promocjÄ… nie można też przesadzać…
Najważniejsze zasady, których warto siÄ™ trzymać przy wdrażaniu dziaÅ‚aÅ„ linkbaitingu:
- wiadomość podajemy tylko tam, gdzie ma to sens – jeżeli promujemy artykuÅ‚, narzÄ™dzie w komentarzu do bloga czy na forum, to tylko wtedy, kiedy zachodzi logiczna łączność pomiÄ™dzy naszÄ… ideÄ… i tematem, na który siÄ™ wypowiadamy;
- wiadomość powinna zawierać, ciekawy, treÅ›ciwy, pokazujÄ…ce konkretne korzyÅ›ci z zapoznania siÄ™ z pomysÅ‚em i zwiÄ…zany z komentowanym tematem nagÅ‚ówek
- wiadomość powinna być naturalna; pozbawiona dodatków typu: ”Najlepsze narzÄ™dzie w sieci do sprawdzania linków”, „Najwspanialszy artykuÅ‚ o ….”.
- wiadomość powinna być rzeczowa, w krótki i zwiÄ™zÅ‚y sposób przedstawiać nasza ideÄ…, wskazujÄ…c jednoczeÅ›nie korzyÅ›ci, które przyniesie odbiorcy zapoznanie siÄ™ z naszym pomysÅ‚em (zanim ktoÅ› umieÅ›ci linka do tego, najpierw musi siÄ™ z tym zapoznać).
Ocena rezultatów i wnioski na przyszÅ‚ość
No i wprowadziliÅ›my w życie nasz pomysÅ‚. PrzynÄ™ta na linki chwyciÅ‚a …. lub też nie. Bez wzglÄ™du na rezultaty naszych dziaÅ‚aÅ„ warto dokonać dogłębnej analizy caÅ‚ego procesu, aby móc z niego wyciÄ…gnąć wnioski na przyszÅ‚ość.
Jeżeli dziaÅ‚anie zakoÅ„czyÅ‚o siÄ™ sukcesem, to w czym tkwiÅ‚o źródÅ‚o tego sukcesu? Innowacyjność, pierwszeÅ„stwo, naturalność, może coÅ› innego?
Jeżeli dziaÅ‚anie zakoÅ„czyÅ‚o siÄ™ porażko, to gdzie tkwi przyczyna tej porażki: źle dobranej grupie docelowej, sÅ‚abym i nie do koÅ„ca przemyÅ›lanym pomyÅ›le, zbyt nachalnej i maÅ‚o naturalnej promocji naszego „linkbaitingu”?
Czy linkbaiting jest czymÅ› negatywnym?
Nie. Zdecydowanie nie. Jak już podkreÅ›laÅ‚em kilka razy koncepcja linkbaitingu zaczyna siÄ™ i koÅ„czy na dostarczaniu konkretnej wartoÅ›ci dla innych ludzi. Tutaj linki, popularność sÄ… owocem Twojej ciężkiej pracy i dostarczenia komuÅ› konkretnej i namacalnej dla niego korzyÅ›ci. Kwestia tego, czy zdobycie tych linków byÅ‚o jedynÄ… przyczyna zrobienia czegoÅ› dla innych, czy też byÅ‚o tylko jednÄ… z wielu różnych przyczyn (np. pasjonujesz siÄ™ tematem Wordpressa, wiec tworzenie dla niego wtyczek sprawia Ci olbrzymiÄ… satysfakcjÄ™) jest tutaj moim zadaniem sprawÄ… drugorzÄ™dnÄ….
--
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Antidotum
Spółka cywilna czy spółka jawna - którą z nich wybrać d
Kontrakt menadżerski
Elementy, które wpływają na intuicyjność i ergonomię st
Skuteczny e-mail marketing: 10 sprawdzonych wskazówek